"Be afraid Eskilstuna, be VERY afraid"

09:55
Jag går in i klassrummet och sätter mig vid bänken.
Tar fram block och penna, av med jackan och väntar på att Psykologi B ska börja.

10:00
Vi byter klassrum till ett mittemot för att vi ska titta på film i en bättre sal.
Utanför ser vi komvux skolan.
Under en kort period hör jag några i gruppen prata om att skolan visst har blivit hotad.

10:42
Kuratorn kommer in.
Berättar för oss att skolan har blivit hotad:
"Today is day the first school in Sweden will tremble from a horrible school shooting
at 10 am.
Be afraid Eskilstuna, be VERY afraid."

Vi blir tillsagda att låsa alla dörrar och sitta kvar i klassrummet tills vidare information.

14:17
Kom jag och ett par tjejer till evakuerade, visiterade och fria att åka hem.

Under tiden från 10:42 till 14:17
St Eskil består av sju hus och Komvux ligger brevid.
Jag och minpsykologi grupp satt i ett hus, de huset som evakurades sist.
Under tiden ringde vi, sms:ade vi med nära och kära.
Vi fick höra att gärningsmannen var i vår lokal.
Sedan fick vi höra att det inte var sant, men samtidigt kom en polis in i byggnaden för att se om vi var inlåsta överallt, men några var påväg för att gå på toa och då hör vi "Gå in i era klassrum och lås dörren, detta är en allvarlig situation!!"

Sedan såg vi hur alla försvann från hus till hus och även Komvux.
Vårbyggnad blev avspärrad, nästan 20 poliser med hundar och skottsäkra västar ställde sig framför och började peka på dörrar och fönster.


Jag vill aldrig vara med om något sånt här igen och jag är lättad över att en skottlosning aldrig skedde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0